Muziektent

Voorzover mij bekend is alleen Oud-Beijerland nog een muziektent rijk. Deze bevindt zich in goede staat en op de hoek van de Oost-Voorstraat (ook bekend als de Lange Voorstraat), Karel Doormanstraat en de Vlietkade.

20141229 Muziektempel Oud-Beijerland

In 1904 wilde muziekvereniging “De Harmonie” een muziektent
neerzetten. De vereniging zamelde zelf geld in, maar de gemeente wilde niet meewerken. Pas in 1908 is de  muziektent gerealiseerd. In
1950 is op dezelfde plek, boven de Vliet, een nieuwe gebouwd.
Ook in andere plaatsen stond er ooit een muziektent, zoals te zien is op onderstaande foto’s.
's-Gravendeel Kreek_3
Een foto van de Kreek tussen de Noord- en Zuid-Voorstraat, in de richting van de Heul.
Klaaswaal Kerkstraat (1960)
In Klaaswaal stond op het Oranjeplein, ter hoogte waarvan nu het oorlogsmonument staat, een overdekt podium.
Misschien kan iemand daar een betere foto van ter beschikking stellen.
Een Reactie op “Muziektent

  1. Ik ben geboren en heb m’n jeugd doorgebracht in het huis ( de winkel van m’n vader) tegenover die muziektent in de vliet op de Oostvoorstraat in Oud-Beijerland. Soms op zaterdagavond werd er een concert gegeven. Het was dan een gezellige boel waarvan ik me vooral de ijscar van Piet Both herinner die op onze stoep stond! Ook kan ik me de afbraak van de oude (op houten palen) en bouw van de nieuwe herinneren. Die werd niet exact op dezelfde plaats gezet maar een tiental meters meer naar het zuiden, omdat er betonnen palen en vloer gestort moest worden.

Geef een reactie

