1 februari 1953 route en “Schuring”

Zes gemeenten en het waterschap in de Hoeksche Waard hebben de handen ineen geslagen voor de herdenking Watersnood 1953. Het resultaat is een nieuwe fiets-, wandel- en autoroute, genaamd Route 1 februari 1953.

De gemeenten en het waterschap hebben ieder een bedrag van 2000 euro ter beschikking gesteld voor een regionale activiteit die voor de hele Hoeksche Waard een toegevoegde waarde zou hebben. De keuze is uiteindelijk gevallen op het inrichten van een Watersnoodroute over het hele eiland. Deze route is ongeveer 100 kilometer lang en kan per auto, per fiets of, voor de fanatieke wandelaar, te voet worden afgelegd.

Geschiedenis
Bij het maken van de route is gekeken naar de geschiedenis van de Watersnoodramp. De tocht voert de wandelaar, fietser of automobilist dus voornamelijk langs de buitenrand van de Hoeksche Waard omdat het water hier binnengedrongen is. Hier en daar maakt de tocht een sprongetje naar binnen langs een bezienswaardigheid die direct te maken heeft met de Ramp. Denk bijvoorbeeld aan het oude raadhuis in Oud-Beijerland dat in 1953 diende als communicatiecentrum en coördinatiepunt voor alle hulpacties.

In de gemeente Cromstrijen loopt de route over de Molendijk en de Schuringsedijk omdat hier het water de meeste schade heeft aangericht. Bovendien is aan de Schuringsedijk ook de Zweedse Wijk gelegen: van oorsprong houten woninkjes die geschonken zijn door Zweden. Langs deze route staat ook het kunstwerk (van Karin Beek) ter nagedachtenis aan de Ramp, dat op 10 januari 2003 werd onthuld.

25032009 Korte Boomweg Numansdorp (3)25032009 Korte Boomweg Numansdorp (1)

Informatiebord
In iedere gemeente wordt binnen de route een bord opgenomen met daarop in het kort het verhaal van de ramp. In de kern Numansdorp worden ook de namen van de 56 slachtoffers op dit bord geplaatst. Omdat het niet de bedoeling is dat er in de Hoeksche Waard een wildgroei aan informatieborden komt, is het idee geopperd om het Watersnoodbord in deze recreatieplekken te plaatsen. De volledige route en een plattegrond worden gepubliceerd in een speciale bijlage van huis-aan-huiskrant het Kompas. Deze bijlage is eveneens een gezamenlijke inspanning van de gemeenten en van het waterschap. U kunt de route aanvragen bij de VVV Oud-Beijerland tel. (0186) 616000.

De tekst op het informatiebord in Cromstrijen is de volgende:

Hier aan de zuidkant van het eiland tussen Strijensas en Numansdorp, plaatselijk bekend als de buurtschap Schuring,voltrok zich op 1 februari 1953 een fatale ramp. Langs het Hollandsch Diep bleek de dijk niet bestand tegen de zeer zware noordwesterstorm die het water opstuwde. Er ontstonden grote gaten in de dijken met een totale lengte van meer dan twee kilometer. Een gat van 150 meter in de dijk ter hoogte van de Hogezandse polder was de oorzaak van een muur van water die over de landerijen rolde en met oorverdovend geweld tientallen woningen en hun bewoners met zich meenam. Zesenvijftig mannen, vrouwen en kinderen die in de Hogezandse polder, aan de Schuringse Havenkade en de Schuringsedijk woonden, kwamen om het leven. Een rij huizen langs de Korte Boomweg werd letterlijk met de grond gelijk gemaakt.

Pas op 9 juni 1953, vier maanden na de ramp, werden de laatste drie slachtoffer van de Watersnoodramp gevonden. Doordat de begraafplaats van Numansdorp tot april ontoegankelijk was, werden de slachtoffers eerst begraven in Klaaswaal. Later werden 47 van hen in een gemeenschappelijk graf in Numansdorp ter aarde besteld.

Met hulp vanuit het Nationale Rampenfonds, buitenlandse hulp en steun van landgenoten is de wederopbouw van de getroffen gebieden ter hand genomen. Met name de inwoners van de toenmalige gemeente Klaaswaal zetten hun deuren wijd open voor hen die huis en haard kwijt waren geraakt.

Slachtoffers Watersnoodramp 1 februari 1953
Korte Boomweg 1: Euft Hoek (47), Johannes Hoek (18); Korte Boomweg 3: Jan Hoek (48), Johannes D. Hoek (16), Dirksje E. Hoek (12); Korte Boomweg 5: Jannetje M. van der Ree-Bezemer (28), Elizabeth C.N. van der Ree (3); Korte Boomweg 7: Arie Herweijer (45), Elizabeth A. Herweijer (10), Cornelis P. Herweijer (23), Johanna G.C.G. Herweijer-Knops (20), Teuntje M. Herweijer (6 maanden); Korte Boomweg 9: Leendert Belder (81), Huigje Belder-´t Hooft (78), Willemijntje Belder-Schuitman (53); Korte Boomweg 13: Jan Kot (62), Wilhelmina Kot-Belder (54), Antonie Kot (29); Korte Boomweg 15: Gerrit Reedijk (22); Korte Boomweg 17: Arie Rietveld (25), Adriana E. Rietveld-Herweijer (21), Cornelia T. Rietveld (1), Pieter Herweijer (70), Adriana M. Herweijer-Van der Ree; Korte Boomweg 23: Hendrik J. Rustenhoven (40), Ida A. Rustenhoven-Van der Ree (40), Hendrik J. Rustenhoven (19), Teuntje N. Rustenhoven (16), Neeltje T. Rustenhoven (15), Willem A. Rustenhoven (13), Adriaantje A. Rustenhoven (11), Aaltje J. Rustenhoven (10), Hendrika Rustenhoven (5), Pieter A. Rustenhoven (3); Lange Boomweg 3: Antonie Groeneweg (52), Jobje B. Groeneweg-de Jongste (47); Lange Boomweg 7: Pieter de Jongste (44), Kornelia N. de Jongste-Kramp (36), Dirksje N.R. de Jongste (11), Neeltje D. de Jongste (7), Hendrika L. de Jongste (6), Hendrik de Jongste (1); Lange Boomweg 9: Jacob Kramp (31), Maria A. Kramp-Fortuin (30), Hendrik Kramp (4), Neeltje Kramp (2); Lange Boomweg 11: Arie van Geemert (25), Johanna C. van Geemert-Van ´t Noordeinde (23), Cornelia M. van Geemert (4 maanden); Lange Boomweg 13: Adriaan Putters (47), Maria Putters-Van Eekelen (31), Jacob Putters (4); Schuringsedijk 100: Lena Biesheuvel (70); Schuringsedijk 182: Jacob Notenboom (85), Philippus Notenboom (53); Schuringse Havenkade WZ 12: Maaike Bos (3).

Advertenties

5 Reacties op “1 februari 1953 route en “Schuring”

  1. Ik heb gisteren deze mooie tocht gefietst, alleen zijn er heel veel borden onleesbaar geworden. Kunt u misschien de route weer eens langsgaan en de onleesbare borden vervangen? En borden die er niet meer zijn opnieuw ophangen. Want het is echt zonde voor deze bijzonder mooie fietstocht. Ik heb redelijk wat keren bij borden moeten stoppen om te kijken waar de pijl heenwijst, en bij vele is het onleesbaar geworden.

  2. Hartelijk dank voor de opmerking. Het verzoek zal ik neerleggen bij het Waterschap Hoeksche Waard.

  3. is er ergens een kaart te vinden waar de watersnoodroute op staat voor auto’s want die kan ik niet vinden terwijl hij in Middelharnis zou moeten beginnen, en de VVV weet ook niets van die route maar volgens internet blijkt het wel te bestaan en is hij 100 km lang, als U weet waar ik die kaart kan vinden hoop ik van U te horen, vele groeten Rene

  4. Ik vond de route op een website van de gemeente Strijen: http://www.strijen.nl/ontdek-strijen/wandel-en-fietsroutes_42103/

    De volledige route en een plattegrond zijn verkrijgbaar bij de VVV in Oud-Beijerland. Of te downloaden via de volgende link: http://www.strijen.nl/document.php?fileid=23005&f=9e6e3393692584455fd3eb38989c2888&attachment=1&c=1783

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s